2054208194886930964305459023536687124329124620425345324432245227212526005525430010231005910972575227800005423858567245242500231905922702611555

11/02/2017

خدعوكِ فقالوا… الحلقة الخامسة:






جيهان عوض
"كل ما كان مهرك غالي هتغلي ف عينه ويحافظ عليكِ"
ده سبب من أسباب تأخر الزواج في الوطن العربي


12 مليون بنت تخطو سن ال 30 بدون زواج
في بلد أهم حاجة فيها الدهب والفرح والنيش ،ده ممكن زيجات تختلف في آخر لحظة بسبب ستاير أو مكان القاعة!! 
ليه بتصعبوها علي نفسكوا ،الحياة أبسط من كده بكتير،
البنت تقول أصل بنت خالتي جالها مش عارف ايه،ماتشوفي الموضوع مكتمل !ما يمكن انتِ حظك أوفر من ناحية تانية،والعريس يقول ابن عمي ماجبش الصالون أنا مش هجيبه!! خلاص هات حاجه علي أدك مش لازم حاجه فخمة،
المهم الراحة والقبول،مش داخلين مبارزة أو مباهاه ،الاشياء الناقصة هتيجي في وقتها،ويمكن يكون لها طعم أحلي ..
قال الرسول صل الله عليه وسلم:
"أيسرهن مهراً أگثرهن برگة "
"إذا جاءگم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه ،
إلا تفعلوه تگن فتنة في الأرض وفساد گبير "
المثل بيقول: خذوهم فقراء يغنيكم الله
الجواز مش صفقه ولا مزٱيده ، الزواج استقرار وسكن،وجعلنا بينهم مودة ورحمة… 

التعليقات
0 التعليقات

كافة الحقوق محفوظةلـ سحر الحياة 2016
تصميم : أر كودر I تعديل: حنين