2054208194886930964305459023536687124329124620425345324432245227212526005525430010231005910972575227800005423858567245242500231905922702611555

2/28/2019

د. مادان كاتاريا "عندما تضحك تتغير ،حينما تتغير ، يتغير العالم "



د. مادان كاتاريا "عندما تضحك تتغير ،حينما تتغير ، يتغير العالم "


حاورته إيناس رمضان

يوجا الضحك تقلل من التوتر وتقوي جهاز المناعة.

لا أحتاج لأي شيء لأضحك، الضحك مثل ضغطة زر بالنسبة لي 

تعتبر يوجا الضحك من التمرينات التي يستطيع أي شخص ممارستها.

حان الوقت الآن لأخذ الضحك علي محمل الجد ها ها ها

د.مادان كاتاريا مؤسس يوجا الضحك في العالم منذ عام ١٩٩٥ و يعد معلم الضحك الذي استطاع أن يخرج الضحكة من قلوب الملايين.
د.كاتاريا طبيب عام من مومباي مارس الطب لمدة 25 عاما وقرر بعد ذلك أن يتركه ليبدأ ثورة من السعادة والضحك انتشرت عبر القارات وصولًا إلى العالم بأسره إيمانا منه بأن الوقاية خير من العلاج ويعتبر الضحك من ألطف الوسائل لتفريغ المشاعر السلبية و رفع كفاءة جهاز المناعة , شكرا لرجل الطب المرح.


د. مادان كاتاريا "عندما تضحك تتغير ،حينما تتغير ، يتغير العالم "



كيف كانت نقطة التحول في حياة كاتاريا من مجال الطب إلي يوجا الضحك ؟

اكتشفت يوجا الضحك عام 1995,بعد أن وجدته مفيدا لكثير من الناس شرعت في رحلة لنشر حب اليوجا في جميع أنحاء الهند بدأنا المئات من نوادي الضحك للجميع بدون تكلفة واستمررت في القيام بذلك حتى عام 2000 بعد ذلك زاد الإقبال علي يوجا الضحك في جميعاأنحاء العالم ووجدت أنني لا أستطيع مواكبة الممارسة الطبية إذا كنت أرغب في نشر الضحك في جميع أنحاء العالم لذلك قررت التوقف عن الممارسة الطبية وتكريس حياتي بالكامل ل يوجا الضحك.

ما الذي دفعك لنشر يوجا الضحك؟

كوني رئيس تحرير مجلة تختص بالصحة بجانب ممارسة الطب جنبا إلى جنب كنت أعاني من قدر هائل من الإجهاد ولقد حاولت بمختلف الطرق التخفيف من ضغوطي ولكن عندما اكتشفت يوجا الضحك ، ذاب التوتر على الفور.
في السابق حاولت العديد من الأشياء من قبل للحد من التوتر ولكن لا شيء يعمل بشكل أسرع وأفضل من يوجا الضحك. لذلك قررت أنني أريد مشاركة هذا مع العالم كله وحرصت أيضا علي انتشارها حول العالم.

هل طبيعة عملك كطبيب باطنة وقلب وطبيعة عمل زوجتك كمدربة يوجا هو ما دفعك لربط الضحك باليوجا ؟

أريد أن أوضح أنني لست طبيب قلب كنت أتدرب طبيب عام ، ساعدتني معرفتي الطبية على فهم علم التنفس وراء الضحك.
أيضا أنا وزوجتي Madhuri كنا نمارس اليوجا التقليدية ووجدنا الكثير من أوجه التشابه بين تمارين التنفس في اليوجا والضحك.
في الواقع وجدنا أن الضحك هو أيضا مثل تمرين التنفس فعندما تضحك تطلق زفيرك لفترة أطول للتخلص من ثاني أكسيد الكربون من رئتيك التي يتم استبدالها بالهواء النقي من خلال فعل الضحك وسوف تحصل على المزيد من الأكسجين. وهو أساس الصحة الجيدة.
لقد بدأت أول جلسة يوجا مع 5 مشاركين في حديقة عامة في مومباي.

ما هو أكبر عدد من الحضور خلال مشوارك؟ وأين؟

أكبر فصول يوجا الضحك كانت مع طلاب جامعة في الهند أوديشا حيث كنت أضحك مع 15991 طالب لإعداد سجل كتاب غينيس لأكبر فئة يوجا الضحك على الإطلاق

وضعت مفهوم جديد للضحك (يوجا الضحك) هل كنت تتوقع النجاح و الاستمرارية ؟

لم أفكر أبداً في حلمي في أنها ستكون حركة عالمية للصحة والسعادة. إن السبب في انتشارها في جميع أنحاء العالم هو أنها منحت الكثير من الفوائد الصحية للناس.



د. مادان كاتاريا "عندما تضحك تتغير ،حينما تتغير ، يتغير العالم "

الضحك له فوائد صحية كبيرة ، في رأيك كمؤسس للضحك يوجا ما هي أهم فوائد الضحك على صحتنا؟

 خمس فوائد يوجا الضحك

1. تحسين المزاج
يوغا الضحك تجعلك مرحا طوال اليوم.
وتتمكن من تغير مزاجك في غضون دقائق عن طريق إفراز الاندورفين من خلايا المخ. هذا يجعلك تشعر بالرضا وإذا كنت في مزاج جيد فأنت تفعل كل شيء بشكل جيد.
2. فوائد صحية
يوجا الضحك تقلل من التوتر وتقوي جهاز المناعة. وإذا كان جهازك المناعي قويًا ، فلن تصاب بالأمراض بسهولة ، وإذا كنت تعاني من حالة صحية مزمنة ، فسوف يساعدك على الشفاء بشكل أسرع.
3. فوائده للحياة المهنية
يحتاج دماغنا إلى مزيد من الأكسجين بنسبة 25٪ لضمان الأداء الأمثل. يمكن للتمارين الضاحكة زيادة الأكسجين الصافي إلى الجسم والدماغ مما يساعد على تحسين الكفاءة والأداء. سوف تشعر بالنشاط ويمكن أن تعمل أكثر مما تفعل عادة دون تعب.
4. الرابط الاجتماعي
جودة الحياة تعتمد على جودة العلاقات والأصدقاء ويعد الضحك هو موصل عظيم بين الأشخاص ويساهم في جلب الكثير من الأصدقاء والعلاقات المبنية على الاهتمام والمشاركة.
5. الضحك خلال التحديات
يمكن لأي شخص أن يضحك عندما تكون الأوقات جيدة ، ولكن معلم يوجا الضحك يعلم الناس أن يضحكوا دون قيد أو شرط حتى يتمكنوا من الضحك حتى عندما تكون الأوقات صعبة فذلك يمنحك قوة في المواقف الصعبة،
فهي آلية للتأقلم، تساعد الناس على الحفاظ على حالة عقلية إيجابية بغض النظر عن الظروف.

كيف تفاعلت دائرتك من المقربين في العائلة والأصدقاء مع هذا التحول الكبير في الحياة المهنية للدكتور كاتاريا؟

في البداية كانت عائلتي منزعجة جدا عندما بدأت يوجا الضحك وتجاهلت ممارستي الطبية و كانت قلقة بشأن مسيرتي المهنية ولكن بعد رؤية هذا العدد الكبير من الناس الذين تغيرت حياتهم دعموني في مهمتي في حركة يوجا الضحك في جميع أنحاء العالم.

لقد تعاملت مع الثقافات والجنسيات المختلفة ، من هم أكثر الناس تفاعلا في جلسات يوجا ؟

تأثر الشعب الهندي ب "يوجا الضحك" بطريقة كبيرة جدا و يمارسونها كل يوم. قد يرجع بسبب انتشار ثقافة اليوجا في الهند حيث تحتوي يوجا الضحك على الكثير من عناصر اليوجا التقليدية أما الناس في الدول الغربية هم متساوون في ذلك و يضحكون بسهولة بالغة.

منحت بعض التدريبات مسميات منها milk shake laughter/ cream laughter/ lion laughter فلماذا؟

كانت فكرة إنشاء تمرينات يوجا الضحك هي أن تكون مرحة مثل الأطفال. ومن ثم قمنا أيضًا باختيار بعض تمارين تم مزجها مع الضحك، وهناك فئة أخرى من تمارين الضحك لها قيمة و التي تنعكس معناها في حياتنا.

ما هي فوائد يوجا Nidra في نهاية جلسة يوجا الضحك؟

تمارين يوجا الضحك هى تمارين منشطة جدا تجعل الإنسان يشعر بحيوية وطاقة كبيرة . يوجا الاسترخاء(يوجا Nidra) تساعد الإنسان على الاسترخاء و الشعور بفوائد الضحك

ما هي أغرب المواقف التي واجهتها في حياتك؟

عندما طلب مني تقديم يوجا ضحكة إلى مجموعة من 400 جراح أعصاب في مومباي. طلبت منهم أن يأتوا ويمارسوا تمارين ضاحكة معي ولم يكن أحد مهتماً لأنهم اعتقدوا أن هذه فكرة سخيفة.
كان علي أن أقول وداعا دون القيام بأي شيء.

ما الشئ الذي يضحك د.مادان من قلبه ؟

لا أحتاج لأي شيء لأضحك. استيقظ في الساعة 4 صباحا كل يوم وأضحك من كل قلبي علي لا شيء على الإطلاق. الضحك هو مثل ضغطة زر بالنسبة لي. استطيع أن أضحك في أي وقت في أي مكان مهما كنت أشعر .



د. مادان كاتاريا "عندما تضحك تتغير ،حينما تتغير ، يتغير العالم "

ما هي هواياتك المفضلة؟

الاستماع إلى الموسيقى الجيدة ، واللعب مع كلبي العزيز Happy ومشاهدة الأفلام.

"رجال، نساء، أطفال، شيوخ" إذا أردنا ترتيب هذه الفئات وفقا لمن يستجيب أكثر للضحك في ترتيب تصاعدي؟

الأطفال والنساء والرجال والكبار السن .

هل صحيح أنه كلما زادت معرفة الشخص وحكمته ، كان من الصعب عليه أن يضحك؟

نعم انه صحيح.

ما الرسالة التي ترغب أن تصل للجميع من خلال كتابك "اضحك بلا سبب"؟

الحياة جادة ولدينا الكثير من المشاكل في الحياة. الإجهاد هو القاتل رقم واحد ويكاد لا يكون هناك أي شيء يضحك. يوجا الضحك هي الطريقة الوحيدة المثبتة علميا للحصول على فوائد للضحك لأنه تمرين يمكن لأي شخص القيام به.

ما أهدافك وأمنياتك على المستوى الشخصي و ماذا تتمنى ليوجا الضحك؟

علي الصعيد الشخصي لا شيء. أنا رجل راضي و سعيد للغاية .
أما حركة يوجا الضحك ، أود أن أقوم بإعداد مقر رئيسي لها في اشرم بنغالور "الهند"و يتبع ذلك مراكز الضحك في كل مدينة من مدن العالم. تتمثل مهمتنا في إنشاء مليون نادي للضحك في جميع أنحاء العالم وأيضاً نشر يوجا الضحك في دور المسنين ، المدارس والجامعات ومنظمات المختصة برعاية أصحاب التحديات الجسدية والعقلية ، والسجون ، وقوات الشرطة.

هل كنت طفلا ضحوكا ؟

كنت أضحك كثيرا حتى سن الخامسة. ثم أصبحت جادا كلما كبرت .

كيف أثرت ضحكة اليوغا على شخصية الدكتور مادان كاتاريا؟

أكبر تغيير كان في مستوى طاقتي و جهازي المناعي. فلم أصاب بالبرد أبداً منذ 24 عاماً. وأنا الآن في ال 63 ولا يزال بإمكاني العمل لمدة 14 ساعة في اليوم. ولا انزعج ولا أغضب بسهولة أبدا. أصبحت شخصًا مرنًا ومنفتحا وسخيًا للغاية. أنا أحب مساعدة الجميع.

في حوار سابق مع أول مدرسة مصرية ليوجا الضحك "منال العطار"صرحت ان حضرتك مثلها الاعلي.

هل هناك رسالة تود أن تبعثها لها ؟

بالنسبة إلى منال العطار ، أود أن أقول إنها يجب أن تضحك كل يوم مثلي بنفسها وأن تحاول إنشاء أكبر عدد من النوادي الضحك في مصر. وبما أنها ناجيةً من السرطان ، فينبغي عليها إعداد يوجا ضحك في جميع مستشفيات السرطان وتقديم جلسات يوجا الضحك إلى مجموعات المصابين بالسرطان لمساعدتهم.


د. مادان كاتاريا "عندما تضحك تتغير ،حينما تتغير ، يتغير العالم "


من الذي يتطلع إليه مؤسس الضحك؟

اتطلع إلى الكون أن يمنحني صحة جيدة وطاقة حتى أتمكن من خدمة الإنسانية بقدر ما استطيع قبل أن أترك هذا الكوكب. وأريد أن أساهم في تعليم المئات من الناس ليصبحوا مدربين الضحك ويتمكنوا من الاستمرار في المهمة إلى الأبد.

رسالة يوجهها مؤسس يوجا الضحك في العالم لكل العالم؟

الحياة جادة، الموت جاد، العالم مليء بالجدية ، لذا لقد حان الوقت لاتخاذ الضحك على محمل الجد ها ها ها.

ماذا تعني لك هذه الكلمات: الضحك ، الحياة ، السلام ، الحزن ، الحروب؟

هذه كلها جزء من الحياة. يجب على المرء أن يتقبلها ويسعى إلى القيام بما ينبغي القيام به من أجل الأفضل.

قدم كاتاريا التماس للضحك دقيقة واحدة في افتتاح الألعاب الأولمبية في طوكيو 2020,فما رؤيتك لذلك ؟

هذه الفكرة لنشر الوعي حول قيمة الضحك في حياتنا. وكيف يمكن للضحك جلب السلام في العالم. هناك حروب في الخارج لأن الناس تعاني من صراعات داخلية ،إن لم يكن بإمكاننا تغيير العالم الخارجي، فيمكننا تغيير العالم الداخلي بالضحك وهذه هي الطريقة المضمونة لإحلال السلام العالمي.

ما هو اللقب المفضل لديك ؟

'Guru of Giggling' by London Times
الآن يطلق علي طلابي ‘Laughter Guru’ .

ما المقولة التي تؤمن بها ؟

عندما تضحك تتغيّر ، عندما تتغير العالم يتغير.

بعض النصائح من معلم الضحك على كيفية الحفاظ على حياة خالية من التوتر والإجهاد؟

افتح فمك وقول هاهاها.





Dr. Madan kataria”When you laugh you change, when you change the world changes.
BY :Enas Ramadan

Laughter Yoga reduces stress andstrengthens the immune system.I don’t need anything to make me laugh. Laughter is like a press button service for me.Laughter yoga is an exercise program anybody can do it.
Now time has come to take laughterseriously ha ha ha.

Dr. Madan kataria the founder of the Laughter Yoga Club movement that started in 1995 & the guru of giggling that made a lot of people laugh from their hearts.
Dr Kataria is a general physician from Mumbai . He practiced medicine for 25 years then he decided to quit it to start a revolution of happiness and joy across the continents reaching the whole world believing that prevention is better than cure as laughing is one of the simplest ways to empty negative emotions and improve the efficiency of the immune system. Thank you giggling guru.


د. مادان كاتاريا "عندما تضحك تتغير ،حينما تتغير ، يتغير العالم "


What was the transition point in Dr. Kataria's life from the medical field to the laughter yoga?


I discovered laughter yoga in 1995 after finding it beneficial for many people I set out on a journey to spread love yoga all over India we started hundreds of Laughter clubs which were free of cost for everyone and keep doing it until 2000 after that demand of Laugvv
hter yoga started picking up all over the world I found that I could not keep up with medical practice if I wanted to spread laughter worldwide therefore I decided to quit medical practice and dedicate my life full time to laughter yoga

What has motivated you to spread laughter yoga ?


being a editor of health magazine and doing medical practice side by side I was going through enormous amount of stress and I tried many methods to relieve my stress but when I discovered laughter yoga my stress melted away instantaneously I tried many things before for stress reduction but nothing work quicker and better than laughter yoga. so I decided that I want to share this with the entire world also when I started spreading to all over the world.

Is there a relation between your work as a doctor in Internal Medicine and Cardiology and your wife's work as a yoga instructor with the shift in your career to become a laughter yoga founder and instructor ?


I want to clarify that I am not a cardiologist I was practicing as a general physician, my medical knowledge help me to understand the science of breathing behind laughter. also I and my wife Madhuri used to practice traditional yoga and we found so much of similarities between breathing exercises from yoga and laughter. In fact we found that laughter is also like a breathing exercise when you are laughing your exhaling longer to get rid of carbon dioxide from your lungs which is replaced by fresh air through the act of laughter and you will get more oxygen. Which is the basis of good health.

You started your first yoga session with 5 participants in a public park in Mumbai, what is your largest number of attendees you ever had along your journey and where ?


my largest laughter Yoga class was with students of University in Odisha India where I laugh with 15991 students to set up a Guinness book record of largest laughter Yoga class ever

You basically developed a new concept for yoga , Did you expect this success and continuity?


never in my dream I thought that it will become a worldwide movement for health and happiness.The reason it has spread all over the world is because it has given so many health benefits to the people.

Laughter has great health benefits, In your opinion as the founder of the laughter yoga what are the most important benefits of laughter to our health ?




د. مادان كاتاريا "عندما تضحك تتغير ،حينما تتغير ، يتغير العالم "

5 Benefits of Laughter Yoga

1. Elevates Mood
Laughter Yoga can change your mood within minutes by releasing endorphins from your brain cells. This makes you feel good and if you are in a good mood you do everything well. It makes you cheerful all throughout the day. 
2. Health Benefits
Laughter Yoga reduces stress and strengthens the immune system. If your immune system is strong you will not fall sick easily and if you have chronic health conditions, it will help to heal faster. 
3. Business Benefits
Our brain needs 25 % more oxygen for optimal functioning. Laughter exercises can increase net supply of oxygen to our body and brain which helps to improve efficiency and performance. You will feel energetic and can work more than you normally do without getting tired.
4. Social Connector
Quality of life depends upon quality of our friends and our relationships. Laughter is a great connector of people and brings lots of good friend with caring and sharing relationship. 
5. Laughing through Challenges
Anyone can laugh when times are good, but Laughter Yoga teaches people to laugh unconditionally so that they can laugh even when times are hard. It provides strength in adversity, a coping mechanism to help people keep a positive mental attitude regardless of circumstances.

How did your inner circle of family & friends reacted to this great transition in Dr.Katria's career life?


initially my family was very upset when I started laughter yoga and ignored my medical practice they were worried about my career but after seeing so many people life changed this supported me with my mission of worldwide laughter yoga movement.

You've dealt with different cultures and nationalities, who were the most engaging people in laughter yoga sessions?


Indian people have taken to laughter yoga in very big way and they practice it every single day. May be because of yoga culture in India. LY has lot of yogic elements in it. People western countries they are equally involved in it and they laugh out very easily.



د. مادان كاتاريا "عندما تضحك تتغير ،حينما تتغير ، يتغير العالم "

Some of the laughing exercises were given names like milk shake laughter/ cream laughter/ lion laughter, Is there a reason behind these names?


The idea of creating laughter exercise was to be playful like a child. And then we also picked up some yogic stretching exercises to blend with laughter. Another category of laughter exercises are value based exercises which convey some meaning which we can imbibe in our lives.

What are the benefits of Yoga Nidra at the end of laughter yoga session?

Laughter exercises are very energizing and make a person feel very high and energetic. Yoga Nidra is a kind of grounding exercise which helps a person to relax and feel the benefits of laughter.

What are the strangest situations you faced in your life?


Once I was asked to present laughter yoga to a group of 400 neuro surgeons in Mumbai. I asked them to come and practice laughter exercises with me and nobody was interested as they thought this is silly idea. I had to say good bye without doing anything.

What makes the guru of laughter laugh his heart out ?


I don’t need anything to make me laugh. I wake up at 4 am everyday and laugh my guts out at absolutely nothing. Laughter is like a press button service for me. I can laugh any time any where no matter how do I feel.



د. مادان كاتاريا "عندما تضحك تتغير ،حينما تتغير ، يتغير العالم "

What are your favourite hobbies ?


Listening to good music, play with my darling dog Happy and watch movies.

''Men, women, children, elders'' If we are to arrange these categories according to whom respond more to laughing in ascending order.

Children, women, men and elders.

Is it true that the more the person's knowledge and wisdom are, the harder it is for him to laugh?

Yes, it is true.

Your book ''Laugh For No Reason'' what is the message you want to reach everyone reading it?

Life is serious and we have so many problems in life. Stress is number one killer and there is hardly anything which makes laugh. Laughter yoga is only way to get the scientifically proven benefits of laughter. Since it is an exercise program anybody can do it.

What're your long term goals and wishes for laughter yoga as well as your personal life?


Personal life- I don’t anything. I am very happy, contented man. For laughter yoga movement I wish to set up a head quarters of laughter yoga Ashram in Bangalore India followed such laughter centers in every city of the world. Out mission is to set up one million social laughter clubs world wide and also laughter yoga in senior center, school and colleges organizations for physically and mentally challenged, prison, police and defense forces.

Were you a giggly child?

I used laugh a lot until the age of five. Then I became serious while growing up.



د. مادان كاتاريا "عندما تضحك تتغير ،حينما تتغير ، يتغير العالم "

How did laughter yoga affect Dr. Madan Kataria's personality?


The biggest change was in my energy levels and immune system. I never caught a cold in 24 years. At the 63 I can still work 14 hours a day. I never get upset and angry easily. I became very flexible, open and generous person. I love to help everyone.

In a previous interview with the first teacher of laughter yoga in Egypt ''Manal Al-Attar'' she stated that you are her role model, Is there any message you would like to say to her?

For Manal-Al-Attar I would like to say that she should laugh every single day like me all by herself and try to establish as many social laughter clubs in Egypt. Since she is cancer survivor she should set up laughter yoga in all the cancer hospitals and offer LY sessions to self help cancer group.

Who does the Guru of laughter look up to ?


I look up to my universe to give me good health and energy so that I can serve the humanity as much as I can before I leave this planet. I want to make hundreds of laughter Gurus so that they can carry on the mission for ever.

A message from the founder of the laughter yoga to the whole world ?

Life is serious death is serious. The
world is full of seriousness. Now time has come to take laughter seriously ha ha.

What do these words mean to you : laughter, life, peace, sadness, wars?


These are all a part of life. One should except it and move on to do what it needs to be done for the betterment.

You started a petition for “One Minute Laughter Yoga” into the Opening Ceremony of 2020 Olympics and Paralympics in Tokyo. What is your vision for that?


This idea is to spread awareness about value of laughter in our lives. How laughter can bring peace in world. There is war outside because people are at wat within. If we can change the outer world but we can change the inner world with laughter. This is the guaranteed way of brining world peace.



د. مادان كاتاريا "عندما تضحك تتغير ،حينما تتغير ، يتغير العالم "

What's the favourite title that was given to you?


‘Guru of Giggling’ by London Times. Now I am known as ‘Laughter Guru’ by my students.

What saying or quote do you believe in?


When you laugh you change, when you change the world changes.

Some advice from the Laughing Guru on how to maintain a stress free life?


Open your mouth and say ha ha ha.
Finally, "Sehr Al Hayah" magazine thanks you for this interesting interview and we hope you will visit Egypt soon and organize a session of laughter yoga for the members of the Association and their families.


د. مادان كاتاريا "عندما تضحك تتغير ،حينما تتغير ، يتغير العالم "

التعليقات
0 التعليقات

كافة الحقوق محفوظةلـ سحر الحياة 2016
تصميم : أر كودر I تعديل: حنين