2054208194886930964305459023536687124329124620425345324432245227212526005525430010231005910972575227800005423858567245242500231905922702611555

11/04/2017

"منال سلامة" أنا وزوجي قصة حب وكفاح طويلة والعمل الفني يعتبر أمن قومي


أنا وعادل أديب قصة حب وكفاح طويلة تصلح لتكون فيلم سينمائي.
تزوجت بدبلة وبدون مهر.

المجتمع ما زال ينظر إلى الفنانات وكأنهن "مباحات"

"فاتن حمامة" كان بيبهرني اهتمامها بنفسها وشياكتها وطريقة لبسها.

بابا كان بيقول إن صوتي مسرسع مينفعش في التمثيل.

أبوياعمره ما قال لينا حرام كان دايما يقول عيب ميصحش وكان بيصبر علينا.

حوار/ مها نور

عندما تكون نقياً من الداخل يمنحك الله جمال فوق جمال الوجه يضع الحب في قلوب من حولك يحبك الناس من دون شرط ، كلمات اقل بكثير مما تستحق ان يقال عن ضيفتنا فعندما تقترب منها تجد امامك أُم وزوجة من الدرجة الأولي ، إنسانه بكل معني الكلمه متصالحة مع نفسها ومن حولها ،اُنثي بدرجة أميرة يملؤها الحُب والجمال والعطاء ملامحها ملامح تنم عن الطيبة والنقاء والرقة والصدق ،تَنثرعبيرصدقها وجمالها علي كل من يقترب منها تُحب عائلتها، فهم في المرتبة الأولي تعشق عملها وتحترمه راضيه ومتصالحه مع نفسها في زمن قل فيه الرضي والعطاء إنها الفنانة الجميلة "منال سلامه" اقتربت "مجلة سحر الحياة " منها لتُجري معها حوار خاص من القلب وسألناها...



التمثيل بالنسبة لكِ هل كان حلم منذ الصغر أم هي جينات عائلية من والدك المخرج المسرحي سلامة حسن ؟

بصراحة معرفش أنا كنت البكريه لأبويا وأمي ،بدأت أحب التمثيل وأنا عندي عشر سنوات كنت بحب اللغة العربية جدا كان عندنا مدرسين لغة عربية ممتازين في المدرسة وكان مدرس اللغة العربية في أولي إعدادي يأخذني عشان ألقي الشعر لطلبة الصف الثالث الإعدادي بسبب أن مخارج النطق عندي كانت جيدة ،وده ساعدني كثيرا في كل الأدوار اللي عملتها بعد كده ،و فاكره زمان كان بابا بيقول إن صوتي مسرسع مينفعش في التمثيل لكن كل أصحاب بابا قالوا له بالعكس البنت عندها حضور وموهوبة ، والسبب اني في السن ده كنت لسه طفلة فابالتالي كان صوتي طفولي ومع الوقت كبرت واشتغلت علي نفسي وكانت البداية مع بابا في المسرح اتعلمت منه كثير تعلمت الإلتزام وإحترام المهنة وأني أروح شغلي قبل الوقت المحدد بفترة عشان أحضر نفسي قبل العمل وأكون جاهزة له كويس ،أي كلام ممكن أقوله مش هيوفيه حقه كل اللي أنا أقدر أقوله إنه كان راجل عظيم وبحبه قوي ومن هنا بدأت رحلة الفن .



حدثينا عن أول أعمالك الفنية ومن الذي قام باكتشافك؟
أنا كنت طالبة بمعهد الفنون المسرحية والمخرج الكبير إسماعيل عبد الحافظ طلب وقتها وجوه جديدة وقدمت واختبروني وقبلوني وكان أول مسلسل لي "شارع المواردي" وكان من إخراجه.

ما هي أكثر الأعمال قربا لقبلك؟
كتير لن أعيش في جلباب أبي ،شارع الموردي وكل الأعمال اللي اشتغلتها بحبها أنا بدايتي كانت علي المسرح بمسرحية "الزير سالم" مع الفنان الكبير حمدي غيث والفنان نبيل الحلفاوي وبعدها توالت الأعمال التليفزيونية زي "بوابة الحلواني، ليالي الحلمية، الطوفان، حارة برجوان، الحسن البصري وغيرهم كثير ومسرحيات زي الزعيم والأولي في الغرام الأميرة والصعلوك"

بالتأكيد ليكي ذكريات مع فنانين كبار زي الفنانة فاتن حمامة والفنان نور الشريف وغيرهم أحكيلنا عنها وازاي أثرو في شخصية منال سلامة؟
الفنانة فاتن حمامة أنا معملتش معاها غير مشهد واحد في مسلسل "ضمير أبلة حكمت "لكن كنت بشوفها في بيتنا كان بيبهرني اهتمامها بنفسها وشياكتها وطريقة لبسها فاكره أنها كانت يتحكي أن زمان مكانوش بيهتمو أنهم يشترو قماش غالي لكن كان وقتها مصممين الأزياء كانوا بيبدعوا في طريقة التفصيل اللي كانت بتظهر شياكة وذوق الفستان برغم رخص ثمن خامته، كمان أنا فاكره نصيحة نصحها لي الفنان الكبير الراحل نور الشريف لما كنت في بداية حياتي الفنية كنت بستغرب أن بلاقي ناس كثير تزعل مني لأني وقتها كنت صريحة معنديش الذكاء الإجتماعي المطلوب بحكم السن قال لي وقتها قبل ما تردي على أي موضوع عدي من واحد لعشرة وقتها هتعرفي تفكري في كل حرف قبل ما تقوليه ومن وقتها وأنا ماشيه علي نصيحته.

ما هو سبب ابتعادك عن الساحة الفنية بعد مسلسل "جبل الحلال" عام 2012؟
لم ابتعد أنا أتقدم لي أعمال كثير في الفترة دي لكن أنا دايماً بفضل أختار العمل اللي قلبي يرتاح له وأكون مقتنعة بيه وفي الفترة دي مكانش في حاجة تخطفتني أو تخليني أفكر فعلا إني أنزل من بيتي عشان أعملها وأنا من حقي إني لا أغامر بعمل فني لا أشعر بنفسي فيه.

جمهورك اشتاق اليكِ هل سنراكِ في عمل جديد يرتاح له قلبك ويشبع رغبتك الفنية قريباً؟
إن شاء الله أنا رجعت بالفعل السنه دي بمسلسل إسمه "عائلة الحاج نعمان" لأني لقيت الدور حلو ومختلف ومجموعة العمل متميزة المسلسل 70 حلقة بطولة مجموعة كبيرة من الفنانين منهم صلاح عبد الله،أحمد بدير، صفاء الطوخي، تيم الحسن، سماح السعيد، هبة مجدي، سهر الصايغ تأليف مجدي صابر وإخراج أحمد شفيق وإنتاج شركة المتحدين للمنتج صادق الصباح.

مين مرايتك اللي بتشوفي فيها أخطائك ونجاحاتك؟
مفيش حد أنا لما بعمل حاجة غلط بكون عارفه أنا بعمل إيه وبحاسب نفسي وأكيد لو قلت في غلطات فالغلطات دي تغتفر مهياش غلطات بالمعني الكبير وده بسبب تربية أبويا لينا عمره ما قال لينا كلمة حرام كان دايما يقول عيب ميصحش وكان بيصبر علينا ويعلمنا كل شئ بدون توجيه أو إجبار فامرايتي هي تربية أبويا لي.

ما رأيك في تقديم بعض الأعمال الفنية في الفترة الأخيرة لشخصية المرأة المصرية علي أنها غير شريفة والرجل المصري علي أنه بلطجي؟
أنا شايفه أن في عشوائية في الأعمال دي المفروض أن يكون في خطة لبناء عقل المواطن المصري عن طريق الفن كمان الفنان لازم يكون واعي بخطورة اللي بيقدمة لجمهوره لأن الفن مرآة الشعوب وثقافتها واللي حصل الفترة الأخيرة بيرجع إلى تغير المناخ المحيط بالدراما المصرية وغياب دور الدولة وتخليها عن الإنتاج وترك القطاع الخاص يتحكم في الأعمال الفنية ويغير من الذوق العام وإيدولوجية وعقل المشاهدين كمان أنا شايفه أن العمل الفني يعتبر أمن قومي، ولو أنفق عليه هنكون أعظم الأمم، لأن الفن يستطيع تغيير وجدان وقيم المجتمع خاصة الدراما المصرية.

من خلال فترة عملك في المجال الفني هل واجهتي حروباً داخل الوسط جعلتك تفكري في الابتعاد ؟
لا أنا معنديش حروب مع حد أو جايز أنا مش شايفاها أنا بطبعي ست مسالمة ومسَلمة أمري لله دايماً

الجميلة منال سلامة ياتري ليكي طقوس معينه خاصة بك قبل دخولك أي عمل فني؟
لا معندش طقوس معينه غير أني بهتم أوي بتفاصيل الشخصية وأني أكون محضره ومستعدة كويس أوي ليها.

هل تعتقدي أن سبب بعُد بعض الفنانين الكبار الفتره الأخيرة عن الساحة الفنية هو عدم تقدير بعض المنتجين لتاريخ الفنانين مادياً ومعنويا مما جعل الكثير منهم يفكر في الاعتزال؟
أكيد للأسف ده اللي حاصل فعلا المنتج دلوقت بيدور علي الفنان اللي هيقدر يسوق بيه العمل فابالتالي ده فعلا أثر كثير علي طريقة التعامل بين المنتجين وبعض الفنانين

إذا كنتي نقيباً للمهن التمثيلية ما هو أول قرار ستتخذينه ؟
لو كنت نقيب في يوم مش هعمل أي حاجه قبل ما أغير كل القوانين واللوايح الخاصة بالمهنة والتأكيد علي سن مشروع قانون للحفاظ علي حقوق كل الفنانين .

ما رأيك في طرح تجربة إنتاج جديدة لعرض أول مسلسل وفيلم علي قنوات اليوتيوب وهل تعتقدي أن هذا الحدث يؤثر علي صناعة السينما والتليفزيون مستقبلا؟
حاجة جديدة ومختلفة لا معتقدش إنها هتأثر لأن أكيد الفكرة أساسا أصحابها هم صناع السينما التليفزيون.

ما هي الرسالة التي توجهها للمنتجين ومن يعملون لآن في الساحة الفنية من الفنانين؟
مش عايزه أوجه لهم حاجه لكن عايزه أوجة للدولة رسالة أنهم يرجعوا يهتموا تاني بإنتاج الأفلام والمسلسلات.

هل كانت هناك خطوط حمراء لا تتخطيها أم متروك لك الحرية في اختيار الاعمال التي تختارينها؟
لا الخطوط الحمراء في حياتي أنا اللي بحددها تربيتي ومبادئ اللي تربيت عليها وعلمها لي والدي هي اللي بتحركني.

هل تشعري أنك أخذتي التقدير الكافي الذي يساوي موهبتك وأعمالك الفنية؟
الحمد لله التقدير علي اد العمل اللي بعمله إلا أن في بعض الأعمال أنا أحيانا كنت متوقعة لها نجاح كبير لكن النتيجة بتيجي بالعكس فوقتها الواحد أكيد بيحس بإحباط وزعل علي مجهوده وتعبه.

من خلال مسيرتك الفنية هل تعاملتي مع موهبتك بذكاء؟
لا معتقدش أنا معنديش ذكاء اجتماعي وده اتسببي لي في مشاكل كتير مكنتش فاهمة إيه سببها وأنا صغيرها لكن مع الوقت فهمت وتعلمت وراء كل رجل عظيم امرأة ، و وراء كل امرأة ناجحة رجل عظيم ،مدى صحة هذا المقولة في حياة منال سلامة؟ أكيد المقولة دي حقيقة الزوجين لازم يكملوا بعض وانا زوجي المخرج عادل أديب وقف جنبي ودعمني كثير .

هل تسمحي لأبنائك بالدخول إلي عالم الفن ليكملوا مسيرة الجد والأم والأب والخال؟
أنا تربيت وسط أسرة فنية، ووالدي مخرج مسرحي وزوجي مخرج وشقيقي ممثل، وشايفه أن الفن له قيمة كبيرة لكني لا أفضل أن أبنائي علي وأميرة يعيشوا في حالة من التوتر بسبب العمل وضغوطه النفسية والعصبية، إضافة إلى أن المجتمع ما زال ينظر إلى الفنانين نظرة سيئة، خاصة الفنانات ينظرن إليهن وكأنهن "مباحات" ده غير أن مهنتنا تتسبب في أمراض كثير زي مشاكل في العين والأعصاب بسبب تغير أوقات النوم والصحيان عندنا وده بسبب مواعيد التصوير الغير منتظمة وأي أم أو أب طبيعي ميحبوش أن أولادهم يحسو بالتعب اللي بيحسوه في حياتهم ويتمنوا لهم حياة أفضل بدون متاعب.

ماذا يمثل الحب في حياة الفنانة الجميلة منال سلامة؟
الحب هو كل حاجه في الوجود لو محبتيش عمرك ما هتقدري تستحملي معاناة الأم مع أولادها مش هتتحملي علاقتك بزوجك لو مريتي بمشاكل الحياة مش هتقدري تلبسي فستان وتبقي مقتنعه بيه لو مش بتحبيه الحب هو كل حاجة في الوجود بدونه مش هنقدر نتحمل حجات كثير في حياتنا .

ماذا تعني كلمة رجل في قاموس منال سلامة؟
الرجل بالنسبة لي هو الأمان والاحتواء

زوجك المخرج عادل أديب هو أبن السيناريست والكاتب الراحل عبد الحي أديب هل وراء زواجكم قصة حب؟ 
أنا وعادل قصة حب وكفاح طويلة تصلح لتكون فيلم سينمائي بدأنا من الصفر مع بعض محدش من عائلتنا ساعدنا في أي شئ إحنا بنينا نفسنا طوبة طوبة ، أنا تزوجت فى شقة 60 متر وأول سيارة اشترتها كانت بونتو صغيرة كان وقتها إبني "عمر"عنده عامين، تزوجت بدبلة وبدون مهر، وبعد 20 سنة زوجى أهدانى خواتم فاكره إني وقت شرائها سألت عن إذا كانت هتجيب فلوس عند بيعها أم لا فهى بالنسبة لي لفك الزنقة فى الاساس، وقتها كنت بمثل مسلسل لن أعيش فى جلباب أبي وكان المسلسل مكسر الدنيا، ومع ذالك كنت أركب المكروباصات للأستوديو، لأوفر في المصاريف عشان أجيب ثلاجة للبيت .

هل أثر استقرارك العائلي على مشوارك الفني ؟
الحمد لله دي حقيقة لولا استقراري مكنتش قدرت أكمل ،كمان زوجي كان متفهم لطبيعة شغلي وده كان سبب في استقراري العائلي والفني.

زوجك المخرج عادل أديب هو أبن السيناريست والكاتب الراحل عبد الحي أديب هل زواجك منه كان يسبقه قصة حب؟
أنا وعادل أديب شبه بعض في حجات كتيرومن هنا ارتبطنا وحبينا بعض احنا قصة حب وكفاح طويلة تصلح لتكون فيلم سينمائي بدأنا من الصفر مع بعض محدش من عائلتنا ساعدنا في اي شئ بنينا نفسنا طوبة طوبة.

"برج الحمل" بيقول إنك امراة مليئة بالأنوثة، وناعمة، وليس من السهل خداعك، كما أنك رومانسية للغاية، وشديدة الوفاء، ولكنك لا تستطيعي ضبط النفس هل التفسير ده حقيقي؟
فعلا أنا كنت في وقت من الأوقات وأنا صغيرة في بداية حياتي مكنتش بعرف أسيطر علي نفسي بمعني أدق مكنش عندي ذكاء إجتماعي كنت علي طبيعتي مفيش خبث كان في نقاء عشان كده كنت دايماً بتكلم بصراحه وده أتسبب في مشاكل كثير في بدايه حياتي لكن تعلمت مع الوقت وكان الفضل للفنان الراحل نور الشريف.

ما هي مواصفات سعيد الحظ اللي ممكن تقبلي تسلميه قلب أميرتك "أميره"؟
أنه يكون طيب ومحترم ويخاف عليها يكون راجل بمعني الكلمة.

نفسك تكوني جدة؟
جدااا أكيد نفسي أكون جده وأشوف أحفادي من أولادي.

ما هو أكتر قرار ندمتي عليه وتتمني أن يرجع الزمن حتي تغيريه؟
مفيش قرار ندمت عليه لأني دايما بفكر أكثر من مرة قبل ما أخد قرار لكن لو رجع بيا الزمن هحاول أغير طريقتي في التعامل مع الناس وأفكر ألف مرة قبل ما أتكلم.

هل فكرت في اعتزال الفن في وقت ما؟
لا لكن ممكن أكون بفكر كثير قبل ماأنزل من بيتي لأي عمل هنزل أشتغله ولازم يكون عمل يستاهل وذا قيمة فنية.

تخيلي أنك ركبتي آلة الزمن ممكن تسافري لأي زمن وتتقمصي شخصية من؟
ولماذا؟
نفسي أكون في زمن الفراعنة وأكون في شخصية الملكة حتشبسوت لأنها أول سيدة حكمت مصر وأول سيدة فتحت التجارة بين مصر وإفريقيا وكانت متطورة في تفكيرها .

ما هي الآية و المقولة التي تؤمني بها ولا تفارقك عند إتخاذ أي قرار؟
"قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا" ولكل مجتهد نصيب.

وجهي رسالة لمن ظلمك دون ذكر أسماء ؟
ربنا يسامحه أنا خلاص سامحت من يوم ما زرت بيت ربنا لكن يمكن أنا من الشخصيات اللي بتسامح لكن ما بتنساش الإساءة.

لما بتحزني والدنيا بتضيق عليكي مين بيمسح دموعك وتسندي عليه وأنتي مطمنئة؟
ايدي ، وأكيد أمي وزوجي ربنا يخليهم لي.


وجهي رسالة شكر لاكثر إنسان طبطب علي قلب منال سلامة؟
شكرا لزوجي

التعليقات
0 التعليقات

كافة الحقوق محفوظةلـ سحر الحياة 2016
تصميم : أر كودر I تعديل: حنين