حياة الفنانينعام

“الإعلامية مشيره العوضي”برنامجي يهتم بمشاكل المزارع والمهندسين الزراعيين وزوجي أكثر الداعمين لي

سيدة أعمال معروفة في مصر لها مشاركات في الأعمال الخيرية
بتشارك في الرياضة
برنامجها يهتم بمشاكل المزارع والمهندسين الزراعين والفلاح المصري
أعز صديقاتها الصحفية مها نور الدين
زوجها أكثر الداعمين لها
أسرتها كل حياتها
تهدي نحاحها لبلدها مصر وإسرتها

حوار ريما السعد
الاعلامية الجميلة مشيرة العوضي “من سيدة أعمال ودكتوراة فخرية من هيئة الأمم المتحدة إلى إعلامية واختارته لحبها لهذا المجال 

حديثينا عن مشيرة العوضي ؟
انا سيدة مصرية بسيطة جدا، بحب بلدي مصر جدا وبعتز بيها أنا خريجة المعهد العالي للخدمة الإجتماعية، وعملت بالعمل التطوعي والجمعيات الخيرية وحقوق الإنسان، وحصلت علي الدكتوراه الفخرية من هيئة الامم المتحدة السفارة المصرية والسفارة الأمريكية عن تطوعي في الاعمال الخيرية، وام لثلاثة أطفال وعندي أسرتي مكونة من ولدين وبنوته، وزوجي

واولادي هما حياتي ماليش اصدقاء كتير لكن ليا معارف وزملاء كتير جدا جدا، لكن صداقة حقيقية بجد ماليش غير واحدة بس هي الصحفية والكاتبة مها نور الدين، لان انا اتربيت معها من وانا في ابتدائي، هي الصديقة الوحيدة والاخت الوحيدة، وبعتز بصداقتها جدا جدا.


حديثنا عن دخولك في مجال الاعلام ؟ ولماذا اخترتي هذا المجال دون غيره ؟
كان من زمان اوي من ايام الكلية كنت بشارك في مسرح الهناجر في دار الأوبرا المصرية كانت أستاذة هدي واصف هي اللي ماسكة المسرح مديرة المسرح، وعملت اكتر من مسرحية منها الموت وفارس الملك مع حسن عبد الحميد والفنانة راندا.

اخترت المجال ده لاني بحبه جدا حتي بعد سفري الرياض اشتغلت هناك في الحكير لاند عند عبد المحسن الحكير في قاعة القاعات الحمرا خاصة بالأميرات، امسيات شعرية علي شرف صاحبات السمو الملكي في ملاهي الحكير لاند.
ماهو شعورك عند أول مرة ظهرتي فيها أمام الكاميرا ؟
هو نفس شعوري وانا بظهر للمرة الخمسين ما بيختلفش نفس الرهبة ونفس الاحترام لجمهوري و الإعتزاز لنفسي وخوفي أن أكون في احسن مظهر لبلدي مصر وكمذيعة مصرية، واحترامي لعقل جمهوري ولاني ببقي مباشر ببقي حريصة جدا علي إحترام جمهوري.


هل يسير الاعلام في مساره الصحيح ام ان هناك اهداف اخرى يهدف اليها ؟
طبعا الإعلام ليسير طبعا في مساره الصحيح، ولكن طبعا كل حاجة فيها الكويس وفيها السيء، الإعلام السيء السمعه، ودي بيكون اعلام موجه مدفوع الثمن أو لمستثمرين كبار ودي بيكون لأغراض شخصية، ودي احنا بنحاربه بكل المقاييس وبنحاول تقديم اعلام هادف وذات مصداقية، و إلي جانب ده للأسف بنلاقي الإعلام السيء.

هل قابلتي صعوبات في مسيرتك الاعلامية وكيف واجهتي هذه الصعوبات ؟

واجهتني مشاكل طبعا لأنه بيحتاج لتفرغ كامل، وانا عندي 3 اطفال وزوج وبيت، وعندي التزامات أخري إلي جانب ذلك، بوقتها كنت سيدة أعمال معروفة في مصر و ليا مشاركاتي في الأعمال الخيرية، واكتر من مساهمات، وغير أن لولادي.



ما هي اكثر البرامج التي تحبي تقديمها ؟
مافيش برنامج محدد انا حاطه نفسي فيه احب أقدمه، كل الحاجات مفتوحة ومقبولة للمناقشة مادامت فيها خدمة للوطن والمواطن المصري، لكن مافيش نوع معين انا بقول مش هقدمه ولا ديني ولا سياسي ولا ثقافي لا يوجد عندي خط أحمر، كله عندي متاح أن اقدمه.
ما رأيك في الاعلام في هذا الوقت بالظروف التي يمر بها الوطن العربي ؟
احنا بنعمل بظروف صعبة جدا واحنا في مأزق كبير في الوطن العربي، واحنا محتاجين لدعم الإعلام عشان نخرج من المأزق ده، لأن الحالة النفسية للمواطن العربي لازم تكون مرتفعه وحماسية وتتخطي مرحلة الإحباط، لكن للاسف في بعض القنوات أغلبها بتكون خارج مصر بدون ذكر اسماء مش فاهمة كده، ومش حابه مصلحة الدول الاخري ودي مشكلة في حد ذاتها لأنها دائرة وبتدور، اذا كنا نواجه مشكلة اليوم في مصر أو إرهاب غدا نجدها في ليبيا في الإمارات في السعودية فده مش جميل لان هي دائرة وبتلف علي الكل.

ما هي الرسالة التي تقديمها في برامجك ؟
انا البرنامج بتاعي بيهتم بمشاكل المزارع والمهندسين الزراعين والفلاح المصري والمواطن المصري بشكل عام، اي حاجة تخص الزراعة حتي أهم من الصناعة، من لا يملك قوت يومه لا يملك حريته، لازم نوفر لهم اكل صحي سليم يصلح للمواطن المصري ويصلح للتصدير، اي مشكلة خاصة بالزراعة هو ده موضوع برنامجي، إلي جانب الاخبار الطارئة التي يكون لها احترامها من برنامجي.

من أكثر شخص دعمك في حياتك الشخصية والمهنية ؟
اكتر انسان وقف بجانبي في حياتي المهنية والشخصية هو فعلا زوجي، بعترف له بصراحه بوقوفه جانبي.
ماذا تعني لك كلمة رجل ؟
كلمة رجل احتواء أسرة مسؤلية شخصية إحترام دافع نفسي بيت أولاد بلد شعب جيش وطن راجل يعني كل شيء في حياتي وحياة البلد.
ماهي الاسرة بالنسبة لمشيرة ؟
الأسرة بالنسبة لي هي كل حياتي، يعني حتي لو دخلت مجال الإعلام فأنا دخلته عشان أولادي يطلعوا يلاقوا مستقبل كويس افضل واحسن عشان اوضح لهم حاجات ونقط غايبة عنهم، يعني انا دائما بسلط الضوء عليها غيري ما سلطش الضوء عليها، دي مصلحة لأولادي، يعني لما اسال أولادي عن المتحف الزراعي وهما مش عارفين يعني اية متحف زراعي، رغم أنه تاني أكبر متحف علي مستوي العالم بعد اللي في جنوب أفريقيا، وعشان كده انا حتي في مجال عملي بحاول اخدم أولادي حتي لو بشكل غير مباشر.

ماذا عن موقع الندم في حياتك ؟ وما أكثر شيء ندمتي عليه ؟
مافيش اي ندم في حياتي ابدا حتي كل خفاقاتي أو وقعاتي أو سقطاتي غير ندمانة عليها بالمرة اتعلمت منها، والمحنة ما بتكسرش بتقويني بتقويني فأنا غير ندمانة علي حاجة في حياتي الحمد لله طول ما ربنا راضي.
لو ظلمتي ماذا تكون ردة فعلك ؟ ومتى شعرتي بالظلم ؟
لما بتظلم بضحك لان انا عارفة أن هاخد حقي من عند ربنا هيعوضني خير، بالعكس ببقي فرحانه لان مش ظالمه، ومش بياثر عليا وبحس انه اختبار من ربنا ” انا خلقنا الانسان في كبد ” الإنسان خلق في محن عشان يعرف الفرق بين الكويس والوحش.
لمن تحبي ان تهدي نجاحك؟
اهدي نجاحي لبلدي مصر ولزوجي واسرتي و أولادي.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً

إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock
%d مدونون معجبون بهذه: