حياة الفنانينعام

مصممة الإكسسوار..غاده عبد الغني.. حبى للإكسسوار بدأ منذ الصغر..و زوجى أول من قام بتشجيعى

حاورها غادة محسن إبراهيم

بدايتى كانت باشتركى فى معرض قومى يا مصر..

بدخل خامات غاليه وبسيطه فى شغلى لارضى كل الاذواق..

قدوتى عزه فهمى.
اتمنى تقديم منتج ينافس المنتجات الأجنبية..

المرأه المصريه رمز للقوه وللإبداع ،فهى لا تسمح للظروف ان تغير لها طريق احلامها الذى رسمته ،بل هى من تقوم بتذليل كل الظروف لتحقيق ذاتها وحلمها.فنانتنا مصممه الإكسسوار ومكملات الأناقه غاده عبد الغنى امرأه متزوجه وتعول ،واستطاعت تحقيق حلمها وتحدثنا عنها فتقول:


كيف بدأتى فى عمل الإكسسوار ؟
بدات عملي في مجال الاكسسوارات منذ سنتين كحرفه ولكن علاقتي بيها منذ الصغر لأني بحب لبسها وطول عمري معرفش البس حاجه من غير اكسسوارات احس ان في حاجه ناقصه في لبس وكنت بعمل حاجات بيسطه لنفس او بعمل إعادة تدوير للاكسسوارات اللي عندي وبصفه عامه بعمل إعادة تدوير لكل حاج عند من لبس او تحفه في البيت والخد الله بتطلع النتيجة مبهره.

من اول من اكتشف موهبتك وقام بتشجيعك ؟
موضوع الاكتشاف ده انا اكتشفت نفسي، بس كل المحيطين بيا عارفين اني عند لمسه فنيه في اي حاجه ودايما بيستعينوا يرايي في اي خاجه فنيه ولها ذرق لكن اول حد شجعني كان زوجي ووقف معي جدا ومازال رغم ظروف عمله لكنه لم يبخل علي بوقته وماله…

ما هو اول عمل كان سبب لإكمالك فى عملك كمصممه إكسسوار ؟
كان اول عمل لي يجعلني استمر في مجال الاكسسوارات هو اشتراكي في معرض قومي يا مصر مشروعنا الصين المصريه وكان فاتحه خير لي استفدت خبره من جميع المشتركين معي في مختلف المجالات وكانوا لي طاقة إيجابية..

مم تستوحى تصميماتك ؟
بستوحي تصميماتي من اي شيء اراه استطيع تحويله الي قطعه فنيه سواء احجار او قماش اوجينز اوكروشيه وعمل دمج للالوان في اي تصميم بعمله.

ما الأدوات التى تستخدميها وتضيفيها للتتميزى بعملك الفنى ؟
بحاول ادخل جميع الخامات في شغلي سواء خامه عاليه او بسيطه لارضي جميع الاذواق من احجار كريمه وشبه كريمه واحجار صناعيه بستخدم النحاس المطلي ماء دهب او فضع ومعادن مختلفه مطليه وغير مطلي

بحب استخدام قماش الحينز والجبارين والجوخ في تصميمات تراثيه وكاجوال والايتامين السناوي ودخلت جديد موديلات احجار مع الكروشيه وتراثي مع الكروشيه..

حدثينا عن حياتك الأسرية ؟
حياتي الخاصه الحمد الله مستقره لدي ولدين في المراحل الاعدايه والثانويه ربنا يباركلي فيهم وزوجي الحمد لله داعما لي جدا.


هل يؤثر عملك على حياتك ؟
أحياناً يؤثر العمل على حياتي خصوصا في ايام الدراسه والامتحانات مما يجلعني اتوقف بعض الشيء ولكن في الإجازات بستطيع التوفيق بين شغلي وبيتي.

هل لدى ابنائك اهتمامات فنيه ؟
للاسف اولادي ليس لهم اهتمامات فنيه تقريبا بحكم انهم صبيان مش عارفه ولكن احدهم رياضي والآخر يميل الي الرسم والاختراعات الغريبه.

من قدوتك فى عالم الإكسسوار ؟
لو كنتي تريدي اسم محدد يبقي عزه فهمي طبعا

ما هى طموحاتك التى تتمنى تحقيقها ؟

بما اني علمت نفسي بنفسي فطموحي هو ان اثقل هذه الموهبة بالعلم واحاول اتعلم كل ماله علاقه بعالم الاكسسوارات جميع الأعمال بجميع الخامات لاقدم منتج ننافس بيه المنتجات الأجنبيه واتمني بدلا ان اسوق منتجاتي إلى محلات ان يكون لي مكان خاص بيا واصدر خارج مصر..

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً

إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock
%d مدونون معجبون بهذه: